Een succesvolle app maken voor Android is zonder meer het nastreven waard. Een echte hit maken betekent een bron creëren van passief inkomen dat jarenlang geld voor je kan genereren terwijl je slaapt. Het geeft, bovendien, een enorme voldoening wanneer je kan vertellen dat je apps ontwikkelt en ook de wetenschap dat iets, die jij gemaakt hebt, gebruikt wordt door duizenden mensen overal ter wereld.
Maar de concurrentie is groot en hoe kan iemand met een klein budget opvallen en een zuivere hit scoren? Die vraag kan niemand antwoorden. In plaats daarvan, laten we enkele zaken bekijken die je absoluut niet moet doen als je hieraan wilt beginnen…
Bescherm je idee
Inhoudsopgave
Mensen die een app willen ontwikkelen hebben vaak, in eerste instantie, een geweldig idee. Ze krijgen hun ‘eureka’ moment en weten dat ze iets zijn tegengekomen die hen rijk kan maken en hun wereld doen veranderen!
Helaas kunnen ze niet programmeren en dit is een groot probleem en ze zijn geen goede Photoshop gebruikers en weten ook niets van marketing. Met andere woorden, ze moeten geholpen worden.
Het is wel een catch22 situatie. Hoe kan je mensen om hulp vragen zonder het risico te lopen dat ze met je idee ervandoor gaan en het eigen maken? Hoe kan je voorkomen dat je de volgende Winklefoss (Facebook zou een idee van de Winklefoss twins zijn) wordt?
Het volgende is iets dat wij, als programmeurs, regelmatig tegenkomen. Mensen benaderen ons vaak met het verzoek om ze te helpen bij het coderen van hun app, maar ze willen je nooit vertellen wat de app is of zelfs waar het over gaat.
Maar hoe kunnen we ze helpen als ze niet vertellen waarover het project gaat? Hoe kunnen we een prijs bepalen of en advies geven? En, als ze geen ervaring hebben met apps, waarom zouden we ze willen ontmoeten en een NDA (non-disclosure agreement – geheimhoudingsovereenkomst) ondertekenen?
Zelfs een aantal goede vrienden van ons weigert om met ons over hun app-ideeën openlijk te praten omdat ze bang zijn (denken we) dat we ze kunnen inpikken. Eigenlijk is dit zelfs beledigend!
In het geval van app-ontwikkeling de uitvoering overtreft het idee. Mensen met wie je je ideeën bespreekt hebben meestal niet voldoende technische knowhow om ze te stelen of ze zijn met eigen projecten bezig, soms al halverwege de ontwikkeling, waarvoor ze meer passie hebben, Met andere woorden, niemand wil je idee stelen.
En als ze het nou toch doen? Er is niets dat je kan doen om het te voorkomen en je moet uiteindelijk toch iets over je app vertellen! Je enige echte verdediging is de eerste te zijn en de beste.
Wees “zakelijk”
Waantrepreneur of wanna-be entrepreneur is een term die je tegenkomt op heel wat zakelijke blogs. Deze porte-manteau, of hypogram, beschrijft het type persoon dat meer geïnteresseerd is in net doen of hij een bedrijf leidt dan dat hij het bedrijf werkelijk leidt.
Dit sluit aan bij ons laatste punt. Een vergadering organiseren en iemand een NDA laten tekenen is een klassiek voorbeeld van waantrepeneurialisme (of is het waantrepeneurschap?). Organiseer geen persoonlijk gesprek mits je dat als de snelste en meest doeltreffende manier ziet is om informatie uit te wisselen.
Een bijeenkomst oog in oog is natuurlijk nuttig om te netwerken en relaties opbouwen, maar is niet altijd relevant als het contact dat je zoekt alleen de functie heeft om te zien of hij nuttig kan zijn voor je. In zo’n geval is een vergadering gewoon tijdverspilling voor alle aanwezigen.
Hou de tijd die je besteedt aan communicatie beperkt en overweeg welke ROI (Return On Investment – rendement op de investering) je van plan bent om te bieden aan de mensen met wie je gaat werken. Maak het ze niet te moeilijk om zaken met je te doen, het frustreert ze en schept de mogelijkheid dat ze afhaken. Verstuur gewoon vriendelijke en grappige emails, daar is niets fout mee. En gebruik gen wij-form (pluralis maiestatis) als je mensen aanspreekt, mits je werkelijk een team hebt. Blijf transparant, al kan het een beetje gênant of ongemakkelijk voelen …
Probeer de nieuwe Facebook te ontwerpen
Vaak, als vrienden ons hun grote app-ideeën vertellen, moeten we echt rollen met de ogen (zal dit de reden zijn waarom ze geen info willen delen?). Als ze vertellen dat ze een sociaal netwerk aan het bouwen zijn of iets waarvoor accounts en privéberichten nodig zijn, dan moeten we echt zuchten. Een sociaal netwerk bouwen in de vorm van een app is namelijk zeer zwaar werk. Je hebt een server nodig en strenge beveiligingsmaatregelen nodig en dat schept alleen meer complicaties. Maar dat niet alleen, je moet ook een bestand bouwen van enkele honderden gebruikers voordat je app op zijn minst aantrekkelijk kan zijn. Want niemand wil meedoen in een sociaal netwerk die alleen uit een tiental mensen bestaat!
Kijk eens naar de recente streaming apps Periscope en Meerkat. Zelfs zulke apps (Meerkat is trouwens officieel al dood) die een enorme aandacht van de media hebben gekregen, voelen enigszins kaal en leeg. Zulke apps zijn en gigantische onderneming. Het is geweldig om groot te dromen, maar niet echt logisch wanneer het om je eerste project gaat.
Wil je verdienen met apps? Begin dan met iets eenvoudigs
Wil je verdienen met apps? Begin dan met iets eenvoudigs. We begonnen zelf met een toetsenbord en snel daarna een diavoorstelling van parkour afbeeldingen, later gevolgd door een utility (hulpprogramma) om woorden te tellen (er waren toen geen andere apps met die functie). Geen baanbrekende projecten, maar ze werden in een paar dagen gemaakt, we hebben ervan geleerd en hadden snel in de gaten dat we ermee geld konden verdienen.
Als je een grootse visie hebt die de manier hoe we werken kan veranderen, begin vooral met iets kleins dat je later kan uitbouwen.
Neem niet de makkelijkste weg
Heb je eenmaal een eenvoudige idee gekozen voor je eerste app, dan moet je die app gaan realiseren. De opties zijn veel: je kan een app-ontwikkelaar gebruiken, je kan Android Studio gebruiken, je kan B4A (Basic4Android) gebruiken en je kan Corona gebruiken…
Het zijn allemaal tools en/of IDE’s (Independent Development Environments) die het makkelijker maken om je app te coderen. Wil je een game bouwen, dan kan je overwegen om Unity te gebruiken. Unity stroomlijnt het proces door een kant-en-klare engine te bieden en een intuïtieve interface, terwijl het veel van de fysica en andere code voor je kan verwerken. Maar je kan ook, in plaats van de hele gang van zaken zelf te regelen, programmeren uitbesteden bij een ontwikkelaar (hierover straks meer).
Welke is dus de beste keuze om je app te bouwen? Veel hangt van de natuur af van je app, je tijdschema en je huidig niveau van deskundigheid. Het allerbelangrijkste is dat je de snelste weg neemt en de minst gecompliceerde.
Wees geen snob voor wat betreft het gebruik van hulpmiddelen die de zaak makkelijker kunnen maken.
Als je een game maakt, zal Unity je enorm veel tijd besparen en zal het eindresultaat veel professioneler eruitzien dan wanneer je het allemaal zelf doet. De fysica engine van Unity is gemaakt door een team van professionals en is in de loop der jaren verfijnd. Het is altijd beter dan eentje die je zelf bouwt, tenzij je hun ervaring en de tijd dat ze hierin gebben geïnvesteerd kan evenaren. En waarom zou je je leven moeilijk maken, gezien dat deze engine klaar voor gebruik is? Het gebruik van een vereenvoudigde app-bouwer is altijd fijn, zelfs als je app alleen maar informatie hoeft te overbrengen.
Voor wie bekend is met het ontwerpen van websites, is dit het equivalent van een website bouwen vanaf het begin versus een website bouwen met gebruik van WordPress. WordPress voor websites, zoals Unity en andere software voor het maken van apps, stelt je in staat om snel iets professioneels te bouwen.
Wat je kan, moet je zelf doen
Je laten helpen is ook erg belangrijk. Indien je niet erg goed bent in graphics (afbeeldingen) probeer dat niet zelf te doen. Hetzelfde geldt voor geluid.
Goede grafische ontwerpers zijn te vinden o.a. op Fiverr, UpWork of Elance. Iets professioneels kunnen ze voor je sneller maken dan je zelf kan. Je moet alleen concentreren op datgene waar je goed in bent en de rest aan anderen laten.
Als je toch een ontwikkelaar wilt inhuren, verzeker je dat ze goed zijn in wat ze doen voordat je iets afspreekt. Bekijk voorbeelden van hun werk en, indien mogelijk, neem iemand aan die in de buurt zit. Dit zal het verfijningsproces versnellen.
Sla het validatieproces over
Ook de creatie van een kleine app op de eenvoudigste manier vraagt om een behoorlijke hoeveelheid tijd en/of geld te investeren. Het is daarom niet logisch om te beginnen met het bouwen van een app zolang je niet zeker bent dat er een markt voor is (of tenminste net zo zeker als het mogelijk kan zijn).
Dit noemen we het “valideren” van een idee. In feite betekent dit het bewijzen dat er voldoende belangstelling is voor wat je gepland hebt en die daarom de moeite waard is om gemaakt te worden.
Gebruikmaken van Kickstarter is een perfecte manier om een idee te valideren en geld te krijgen om programmeurs en ontwerpers in te huren (maar nog altijd geen garantie voor succes). Je kan ook de fail-fast aanpak (snel falen) kiezen en je MVP (minimum viable product – minimaal haalbaar product) op de markt brengt om het te testen voordat je meer tijd en moeite investeert om het verder te ontwikkelen.
Om je idee te valideren, kan je ook andere strategieën toepassen, zoals enquêtes houden, rondvragen op online forums om kijken naar soortgelijke apps en zien hoe ze presteren.
Je moet ook aan je “weg naar de markt” denken en aan alle contacten die je hebt waarmee je zou kunnen samenwerken. Ken je toevallig de uitgever van een tijdschrift over tuinieren, dan zou het slim zijn om een aap te maken die op tuinieren gericht is. Een kennis heeft eens een app gemaakt, samen met een bekende YouTube-vlogger. Hij was daardoor vrij zeker dat ie een groot publiek zou bereiken. Het risico was beperkt en hij kon meer tijd aan de app besteden voor de lancering op de markt.
Samengevat, je moet denken hoe je je app gaat verkopen nog voordat je hem maakt. Je moet geen maanden of jaren spenderen om iets te maken, mits je redelijk zeker bent dat het geen flop wordt. Een kennis van ons is twee jaar bezig geweest om een app te bouwen en heeft een juridisch team aangenomen en betaald om een handelsmerk vast te leggen. En dit allemaal voor een eindproduct waarvan maar drie exemplaren werden verkocht…
Je kan je voorstellen dat hij snel zijn enthousiasme voor het ontwikkelen van apps heeft verloren.
Tot slot: hou het simpel
Je kan negeren wat we net gezegd hebben, indien je een app puur uit liefde bouwt of gewoon voor de lol. Dit artikel is alleen bedoeld voor wie geld wilt gaan verdienen met apps. Wil je er een echte business van maken om bekend te worden of ben je van plan om je huidige inkomen aan te vullen, richt je dan op de ROI (return on investment – rendement op investering). Je moet het risico beoordelen aan de hand van de potentiële winst die kan worden gemaakt. Je moet dus manieren vinden om je overheadkosten te verlagen, zowel financieel als qua tijd.
Laat je niet meeslepen door app-ideeën die de wereld kunnen veranderen. Je kan veel meer verdienen met simpele en makkelijke apps, daar is niets mis mee. Voor elke Mark Zuckerberg zijn er heel veel die rijk worden met apps over tuinieren of die fraaie rekenmachines hebben gebouwd.
Het beste van deze business is dat het zeer herhaalbaar is. Als je eerste app geen sensatie wordt, gewoon schrappen en nog eens proberen. Het is erg leuk en je zal intussen een hoop leren. Als je voldoende ideeën uitprobeert en zolang het ideeën zijn waarin je gelooft, dan zal er een daarvan uiteindelijk blijvend zijn.
Geef een reactie