Het is nooit te laat, als dat je passie is, om te beginnen met de ontwikkeling van games. Hoewel de App Store niet langer de goudmijn is van vroeger, blijft het zeer goed mogelijk om een applicatie te ontwikkelen en geld ermee te verdienen.
Het beste deel van deze onderneming zijn de lage kosten om tot de markt toe te treden. Een ontwikkelaarsabonnement van Apple kost ongeveer 80 euro per jaar. Hiermee kan je games voor iPhone of iPad indienen bij de App Store van Apple.
Vanaf het moment dat je geregistreerd staat als ontwikkelaar, kan je de Xcode ontwikkelingskit gratis downloaden.
Denken dat je onmiddellijk rijk zal worden met je game is een beetje onrealistisch en toch heb je elk jaar een aantal onafhankelijke ontwikkelaars en kleine onafhankelijke ontwikkelteams die uit het niets komen en onze belangstelling wakker maken in de App Store.
De grote ontwikkelbedrijven hebben ongetwijfeld een voorsprong, maar het mooie van de App Store is dat iedereen kan strijden om de aandacht van gamers. De grote jongens hebben geen aparte plek op de App Store. Er is maar een plek waar de games kunnen worden gedownload.
Wat heb je nodig om te beginnen met de ontwikkeling van iPad games?
Inhoudsopgave
Buiten de 80 euro voor het ontwikkelaarsabonnement, zal je wat programmeervaardigheden, graphics (afbeeldingen) en geduld nodig hebben, veel geduld. Zelfs kleine projecten zullen een zekere mate van geduld vereisen.
Je wilt niet de perfectionist zijn die nooit publiceert omdat er altijd een kleinigheid is die niet helemaal klopt, maar je wilt ook niet een product maken die bezaaid is met bugs.
Voor wat betreft de grafische afbeeldingen, hoef je je eigenlijk niet te veel zorgen te maken. Er zijn voldoende bronnen waar gratis of goedkope graphics beschikbaar zijn. Wil je het helemaal zelf doen, dan moet je knoppen kunnen aanmaken en een bruikbare gebruikersinterface kunnen samenstellen.
De meesten onder ons kunnen dat vrij makkelijk al na een paar lessen over het gebruik van Photoshop of een van de gratis alternatieve programma’s zoals, bijvoorbeeld, de Gimpshop.
Op welke platform zou je iPhone app moeten ontwikkelen?
Het ontwikkelplatform dat je gaat gebruiken is de eerste grote keus die, je moet maken. Het meest logisch platform, als je alleen gaat ontwikkelen voor iPhone en iPad, is de Swift programmeertaal van Apple. Hier mee worden de meeste Iphone apps gebouwd.
Vergeleken met de oude Objective-C is deze een snelle ontwikkelingstaal en je hebt het voordeel dat, omdat je rechtstreeks voor het apparaat ontwikkelt, je alle nieuwe functies van het besturingssysteem meteen kan toepassen zodra ze worden vrijgegeven.
Als je een ontwikkelingskit van derden gebruikt, zal je vaak moeten wachten tot ook die derden de nieuwe functies ondersteunen.
Maar je moet ontwikkelingskits van derden zeker niet uitsluiten. Indien je een game op alle platforms wilt uitbrengen, de mogelijkheid om met een ontwikkelingskit te ontwikkelen en daarna op iOS, Android en andere platforms te publiceren zal je veel tijd en frustratie besparen.
Verder kan je kan beter de “Bouw een game in een uur” ontwikkelkits vermijden. Ze zijn vaak te beperkt om complexe games te ontwikkelen. Er volgen hier een aantal solide ontwikkelplatforms, gratis voor onafhankelijke ontwikkelaars die binnen bepaalde inkomstengrenzen vallen/blijven.
Unity
Unity is zeker een van de zeer populaire ontwikkelingskits van derden en is vooral geschikt voor mensen die 3D afbeeldingen willen gebruiken. Zolang je jaaromzet minder dan € 80.000 is, kan je Unity gratis gebruiken.
Corona SDK
Corona SDK is een solide keuze als je snel wilt ontwikkelen met 2D afbeeldingen. Het gebruikt de programmeertaal LUA die zowel zeer snel als flexibel is.
Voor een persoonlijke editie, is Corona SDK vrij en er is geen opbrengstlimiet.
De Enterprise versie (op bedrijfsniveau) laat je ook offline bouwen en je kan een eigen aangepaste API (Application Programming Interface) maken waardoor deze versie zeer flexibel is.
PhoneGap (wordt niet meer ondersteund)
PhoneGap is ook een zeer populaire tool van derden, geeft veel ondersteuning en maakt een groot aantal plug-ins van derden beschikbaar.
Dit kan je een behoorlijke voorsprong geven, zeker als de grafische kant je meer aanspreekt dan de programmeerkant.
Als kern van de ontwikkelingservaring, gebruikt PhoneGap ook web gebaseerde hulpmiddelen zoals HTML, CSS, enzovoort. PhoneGap is gratis.
Hoe zit het eigenlijk met de afbeeldingen?
Wie geweldige grafische vaardigheden bezit en het makkelijk vindt om applicaties te ontwikkelen kan direct beginnen met de ontwikkeling van games.
Het is simpelweg een kwestie van de nodige tijd voor vinden. Wie niet te artistiek is gelegd, kan het grafische gedeelte als een enorme wegversperring zien.
Het gebruik van asset stores (voorraadwinkels) is echter een manier om zo’n wegversperring te omzeilen.
OpenGameArt
OpenGameArt is een van de zeer populaire bronnen voor gratis afbeeldingen.
De meeste spullen in deze winkel vallen onder een “creative commons” licentie die meestal de vermelding vereist van de artiest die de afbeeldingen heeft gemaakt en ook eventuele aanpassingen.
Unity Asset Store
Een van de grote voordelen die je hebt bij het gebruik van Unity, is zijn uitgebreide Asset Store, met allerlei soorten afbeeldingen, in alle genres en zowel 3D als 2D.
En eigenblijk, kan je gebruik maken van de Asset Store van Unity zonder dat je Unity zelf gebruikt.
Game Art 2D
Op de website van Game Art 2D tref je een aardige ‘freebies” (gratis items) sectie en een prima verzameling royaltyvrije betaalbare afbeeldingen.
Scirra
In de Scirra winkel tref je niet alleen grafische items, maar ook audio items zoals, bijvoorbeeld, muziek en geluidseffecten.
Game Assets at Reddit
Geen echte game items op deze sub van Reddit, maar het is een perfect discussieforum om nieuw materiaal te vinden.
Ik ben artistiek aangelegd, maar…
Als je goed bent met afbeeldingen, kan je je vaardigheid verkopen of ruilen.
Een geweldige manier om je game te financieren is, bijvoorbeeld, afbeeldingen verkopen op een van de hierboven genoemde voorraadwinkels.
En je kan het Reddit forum gebruiken om je vaardigheden (en afbeeldingen) in te ruilen voor andere vaardigheden, zoals programmeren, muziek, enzovoort.
Heb je ervaring met zowel de grafische vormgeving als het programmeren, gebruik je grafische capaciteiten om geld te verzamelen voor de marketing van je game.
Deze kan een prima manier zijn om je game een snelle start te geven zodra je bij de laatste stap van het publiceren bent aangekomen.
Begin klein
De eerste mobiele game die we hebben ontwikkeld was een spel met knikkers.
Met deze eerste stap in de mobiele wereld hebben we kennis gemaakt met het ontwikkelplatform die we ook gebruikten om afbeeldingen te maken voor op het scherm, om animaties te maken, geluidseffecten, om gebruikersaanwijzingen bij te houden, de score bijhouden en de scoreboard met de hoogste scores op te slaan.
Het zijn basics (basiselementen) die praktisch in bijna elke game voorkomen.
Waarom kan je beter niet meteen in je project springen en eerst deze games leren? Om te beginnen omdat het ontwikkelen van games niet gemakkelijk is.
Afhankelijk van de omvang van je game, kan het zo zijn dat je maanden, een jaar of zelf meerdere jaren bezig zal zijn met de ontwikkeling ervan, ook wanneer je concept relatief simpel is.
Het is altijd een goed idee om niet meteen in het diepe te gaan duiken. Goed programmeren is een kwestie van iteratie (een herhaalproces). Bij elke functie die we aan ons game toevoegen, krijgen we een de mogelijkheid om onze codeervaardigheden te verbeteren.
Het is in eerste instantie zo dat, met een klein game beginnen later ten goede zal komen van het hele project.
Publiceer snel
De eerste game die we hebben geprogrammeerd is financieel zeer lonend geweest. Het zal natuurlijk hebben geholpen dat de Apple Store op dat moment maar een paar jaar van start was gegaan en de concurrentie nog niet zo groot was. Maar je weet nooit precies als iets een grote klapper gaat worden of niet.
Het beste is een simpel concept bedenken en het zodanig ontwikkelen die in de App Store zelfstandig kan functioneren en je kan dan meer te weten komen over het publicatieproces.
Je leert hoe je applicaties in de App Store van Apple of in Google Play publiceert, maar niet alleen dat. Je leert ook over het postpublicatie proces, dat marketing omvat, bijvoorbeeld en het verkrijgen van de juiste prijs voor je app, het implementeren van geschikte advertenties, bugs verwijderen, etc. etc.