Applicaties schrijven voor Android is meer dan gewoon coderen. Heb je nooit eerder geprogrammeerd, dan kan je online toch aardig wat hulpbronnen en tools vinden.
Een aantal van de hieronder vermelde bronnen en tools ken je vast nog niet, maar kunnen goed van pas komen als je applicaties voor Android wilt gaan bouwen.
Let op: dit artikel is geen uitgebreide gids van alle mogelijkheden. Het is wel een overzicht van verschillende hulpmiddelen die je kan gebruiken en ook links naar meer informatie.
Het zijn hulpmiddelen die verschillende ervaringsniveaus vereisen. Hier is wat je nodig hebt, zodra je klaar bent om van theorie en syntax over te stappen naar de werkelijke ontwikkeling.
The Android ontwikkelkit (of SDK, software development kit)
De Android Software Development Kit (SDK) is eigenlijk een verzameling van tools waarmee je applicaties kan maken voor Android. Hoewel we ook zaken buiten de SDK zullen toelichten, vind je hier enkele van de nuttigste tools die de SDK bevat:
Eclipse/Android Studio
Android heeft twee primaire IDE (integrated development environments – geïntegreerde ontwikkelomgevingen). Een daarvan is het programma waarmee je code schrijft en je applicatie samenstelt.
Hiermee je organiseert en bewerkt de verschillende bestanden van je app en beheert pakketten en bibliotheken die je app nodig heeft. Hier kan je ook je app testen op echte apparaten of op emulators (die de werking van bepaalde apparaten kunnen nadoen).
Eclipse is de standaard IDE voor Android. Eclipse laat je, naast vele andere taken, Java- en XML-bestanden aanpassen en alle onderdelen van je applicatie ordenen.
De versie die je van Google krijgt bevat een pakketbeheerder waarmee je kan updaten naar de allerlaatste versie van deze Android-tools zodra Google ze publiceert.
Het belangrijkste alternatief is Android Studio, dat rechtstreeks door Google wordt gemaakt. Android Studio zit al lang, zoals veel andere Google-projecten, in de bètaversie.
De bedoeling op de lange termijn is dat Android Studio Eclipse vervangt als de primaire IDE voor de ontwikkeling van Android-applicaties.
Dit houdt niet in dat het voor iedereen zal zijn. Als je, bijvoorbeeld, de Native Development Kit moet gebruiken om games te maken, dan is Eclipse een verplichte keus.
Toch is Android Studio een zeer goede optie als je toekomstgericht wilt werken en je het niet erg vindt om een paar bugs te moeten dulden.
Welke IDE je ook kiest, het gebruik daarvan lijkt een beetje op Photoshop. Je kan er een hoop mee doen, maar je zal alle individuele tools pas leren wanneer je ze nodig hebt. Er volgen hier een aantal zeer goede tutorials (handleidingen) en hulpbronnen om je op gang te helpen.
Udacity – Developing Android Apps
Inhoudsopgave
Deze onlinecursus duurt 60 uur en heeft veel gratis elementen die door de Google ingenieurs rechtstreeks worden onderwezen. Hiermee kom je meer te weten over de belangrijke concepten en de functies die je nodig hebt.
Android Developer Training
De documentatie van Google bevat voor een deel trainingshandleidingen over het gebruik van de tools. Het zijn documenten die je door de basisfuncties van de IDE zullen leiden.
Als je weinig ervaring hebt met de ontwikkeling van applicaties, zal je hiermee geen meesterontwikkelaar worden, maar het zal je ongetwijfeld helpen om de tools goed te leren kennen.
Vogella
Het is de moeite waard om, in zowat elke sectie, de zelfstudies van Vogella te noemen. Het is een enorme reeks handleidingen die praktisch alle informatie beslaan die je kan beslaan. De moeite waard om te worden gecheckt.
ADB
Over ADB (Android Debug Bridge) hebben we het eerder gehad vanaf het perspectief van de standaard gebruiker, maar de tool is eigenblijk een groot hulp bij de ontwikkeling.
ADB is als zodanig opgenomen in de Android SDK. Je kan hem gebruiken om software te laden en om wijzigingen te brengen aan je apparaten als ze op je computer zijn aangesloten.
ADB bevat een aantal basis tools die je kan gebruiken, maar als je meer wilt leren als ontwikkelaar, moet je deze ook bekijken:
ADB documentatie
Dit is de hoofdbron van Google over ADB en zijn werking. Hier vind volledige informatie over wat je met ADB allemaal kan doen.
Vogella – Het gebruik van de Android Debug Bridge
Nog zo’n handleiding van Vogella die de basisbeginselen en werking van ADB behandelt en een aantal algemene zaken die je ermee kan doen.
Dit kan een goed beginpunt zijn, als je niet veel voelt om in de documentatie van Google te duiken op zoek naar die ene commandoregel.
Android Developer Guidelines
Tot nu toe, hebbe we al naar een paar links verwezen van bronnen uit de officiële Android Developer Guidelines (richtlijnen voor Android ontwikkelaars) en dit is al een bewijs hoe nuttig ze zijn. Google beschikt en onderhoudt een zeer uitgebreide collectie van documenten en hulpbronnen dier je kan raadplegen.
Het kan geen kwaad, ook al ben je helemaal nieuw in de ontwikkeling voor Android, als je de de tutorials en de gidsen zal doorbladeren. Ze zijn zo ingedeeld dat die ene doorvloeit naar de andere. De volgende secties zijn zeer de moeite waard om mee te beginnen:
Google Services
We hebben het al eerder over de Google Play Services gehad, maar hier kan je onder de motorkap kijken. Google biedt veel functies die je anders zelf zou moeten bouwen zoals kaart en locatie functies, back-up in de Cloud, login functies en nog veel meer. Hier zijn ze allemaal te bekijken.
API-guides
Google services verschillen van de gewone API’s (Application Programming Interfaces) waarover je hier ook kan lezen.
Deze services variëren van basis animaties maken tot sensoren en tot verbinding maken met internet. Hier vind je veel informatie om extra functionaliteit aan je applicatie toe te voegen.
Sample code (code voorbeelden)
Het is soms handig om te zien hoe een andere het heeft gedaan. Hier tref je voorbeelden van code voor verschillende functies. Hier kan je zien hoe iets werkt of gewoon in je app gebruiken zonder het wiel opnieuw uit te hoeven vinden.
Android Design Guidelines
Tegenover de ontwikkelaarsrichtlijnen staan de ontwerprichtlijnen. Google is steeds meer gericht om zijn ontwikkelaars te leren hoe ze apps kunnen maken die niet alleen goed werken, maar ook goed eruitzien. Dit betekent dat veel werk al voor je gedaan is om basis items te dekken zoals knoppen, simpele animaties enzovoort.
De Android Design Guidelines, een belangrijke subsectie van de officiële documentatie di Google biedt, zijn de juiste plek om meer informatie op te doen. Vergeet niet dat ze er ook zijn voor mensen die minder thuis zijn met visueel design omdat het te maken heeft met het maken van interfaces voor de applicatie. Anders gezegd, als je al weet hoe je app eruit zal zien, dan heb je dit niet nodig. Maar bekijk dit wel indien je weet hoe je app eruit gaat zien, maar je bent niet goed genoeg om de applicatie goed uit te laten zien.
Een paar handige punten zijn:
Apparaten
Android betreft meer dan alleen smartphones. In deze sectie leer je telefoons, tablets, tv’s en horloges gebruiken.
Patronen
Android werd gebouwd op gestructureerde interfaces. Deze sectie leert de bouwstenen van hoe applicaties werken en je kan het raamwerk ontwerpen waarop je je applicatie gaat bouwen.
Ontwerpdocumentatie voor het materiaal
Deze is op het moment een apart gedeelte, maar Google introduceert, met de nieuwste versie van Android, een nieuw type ontwerptaal, genaamd Material Design (materiaal design).
Hier kan je daarover lezen en ook hoe te gaan denken over het ontwerp van applicaties die passen binnen deze richtlijnen.
Deze sectie is ook nuttig als je geen ervaring hebt van hoe gebruikers met applicaties interageren, zelfs wanneer je de specifieke aanbevelingen niet opvolgt.
GitHub/BitBucket
Bij de ontwikkeling van een applicatie, moet je veel bestanden beheren en je zal een manier nodig hebben om alle wijzigingen bij te houden.
Een van de zeer gebruikte protocollen om nieuwe versies of wijzigingen aan bestaande software te beheren is Git. Dit is uit noodzaak iets ingewikkelder dan een standaard back-up tool.
Git is flexibel en stelt je in staat om meerdere verschillende takken van je applicatie te beheren en terug kunnen vallen op oudere versie in het geval dat iets fout gaat.
GitHub en BitBucket zijn de twee meest voorkomende services om projecten met Git te beheren. Ze gebruiken allebei dezelfde onderliggende protocol en kunnen direct in Eclipse of Android Studio worden geïntegreerd.
Met BitBucket kan je een aantal privé archieven gratis houden (opslag voor projecten).
De gratis aanbiedingen van GitHub vereisen dat ze openbaar worden vermeld, mits je bent bereid om een beetje extra te betalen.
De volgende zijn een aantal bronnen die je kunnen helpen om met Git aan de gang te gaan:
BitBucket Tutorials
De maker van BitBucket, Atlassian, heeft handleidingen over hoe je aan de slag gaat met BitBucket en hoe je je project hier kunt importeren.
Onze ervaring met het opzetten van zowel BitBucket als GitHub is dat deze service en deze handleidingen het veel makkelijker maken voor niet ingewijden om ermee te beginnen.
GitHub Guides
Op GitHub heb je ook een aantal handleidingen over het instellen van zijn service. Hoewel er sommige handleidingen naar oudere versies verwijzen, zou je over het algemeen hier moeten beginnen.
Vogella Git Tutorial
Hier heb je nog een geweldige handleiding van Vogella die uitlegt wat Git eigenlijk is en hoe het je kan helpen om je hele project te beheren.
Hoewel versiebeheer de primaire functie is van Git, er is nog veel meer hier waarmee Vogella je kan helpen.
Ontwikkelen voor Android is niet alleen Java in een teksteditor voeren, maar veel meer.
Wanneer je een beetje ervaring hebt met coderen, maar nog niet werkelijk bent begonnen met de ontwikkeling van applicaties dan is er nog veel dat je moet weten.
Maar je bent niet alleen, je bent zeker niet de eerste die deze weg heeft gekozen.
Wat je zojuist hebt gelezen zijn maar enkelen van de tools die je nodig hebt en we hopen je met deze gids en anderen je op de goede weg te hebben geholpen.
We wensen je veel succes!